Dansen als medicijn (Jolanda Verburg)

De coronacrisis bepaalt nu al een jaar ons leven. Wij houden afstand van elkaar en blijven zoveel mogelijk thuis. Sporten in teamverband is uit den boze. Maar toch is bewegen van levensbelang. Hoe komen wij dan aan de broodnodige lichaamsbeweging?

De hectische samenleving van de afgelopen decennia begint door de coronacrisis tot rust te komen. Wij zijn meer thuis dan ooit en dat leidt tot andere tijdsbesteding. In mijn Facebook-timeline zie ik een revival ontstaan van hobby’s uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Iemand heeft het sokken breien opgepakt, er wordt weer geborduurd en gehaakt en de puzzels zijn niet aan te slepen. Het postzegel verzamelen is zelfs weer opgelaaid en de modeltreinliefhebbers zijn massaal aan het aan- en verkopen. Mede geïnspireerd door ‘Heel Holland bakt’, zie ik de nodige hobby-koks die hun bak- en kookkunsten laten zien.

Ook buitenactiviteiten ontbreken niet in de activiteiten. We zijn massaal aan het wandelen geslagen, waardoor op bepaalde dagen de politie de stroom wandelaars in goede banen moet leiden. Zelfs het vissen is in jaren niet zo populair geweest. Dit is tevens een mooie manier om je even los te rukken van je huis en de familie en even tot jezelf te komen. Voor mij dient het nieuwe moestuinseizoen zich aan en ik constateer dat zadenruil populairder is dan ooit. Het vele binnen zitten en thuiswerken heeft ook zo zijn keerzijde, we bewegen te weinig met als gevolg dat de kilootjes toenemen.

Lichaamsbeweging

Zelf heb ik nooit een probleem om aan voldoende lichaamsbeweging te komen. Voor de lockdown gaf ik een paar keer per week yogales, hetgeen nu beperkt is tot het maken van een filmpje per week waar een voorbereiding aan vooraf gaat en dagelijks doe ik wat yoga- en ademhalingsoefeningen. Maar vooral in ons landschap is altijd wat te doen. Schapen inspecteren, kijken hoe alles erbij staat, snoeien, bomen en struiken aanplanten, moestuinieren, fruit plukken en in de wintertijd geregeld houtjes hakken. En met een stappenteller op mijn telefoon als leidraad loop ik soms nog een extra rondje door het landschap.

Ik moet bekennen dat de discipline om iedere dag yoga te doen wel wat af begint te nemen. Ik mis de interactie met mijn cursisten. Om weer gemotiveerd te raken heb ik onlangs zittend op mijn meditatiekussen de focus gelegd op wat mij echt gelukkig maakt, wat ook nog eens haalbaar is onder de huidige omstandigheden. Waar ik heel gelukkig van word is dansen. Op dansfeesten ga ik helemaal los. Helaas ligt ook dit volledig stil.

Dansen doe ik al mijn hele leven

Zo af en toe is er op de radio een leuke dansplaat en dan kan ik echt niet zomaar stil blijven zitten. Meegesleept door de muziek dans ik lekker de huiskamer en de keuken door. Mijn zoons weten niet beter, hoewel ik ze zie kijken met zo’n blik van ‘moet dat nou, doe effe gewoon’, maar dat negeer ik. Vroeger deden ze nog mee, maar nu dans ik gewoon in mijn eentje. Het dansen werkt vooral als ik in een dipje zit of even uit de dagelijkse sleur wil dan zet ik een dansplaat op. Door te dansen op bepaalde muziek word ik meegevoerd naar een staat van flow waardoor alles om mij heen oplost en waarbij ik onderdeel word van een groter geheel. Het werkt psychedelisch, zonder dat daar een pilletje of poedertje voor nodig is.

Al heel jong ben ik met dansen begonnen. Eerst op klassiek ballet. En toen ik een jaar of 14 was, samen met mijn moeder naar jazzballet. De jaren ’70 staan bekend om zijn disco. Ook bij ons in de buurt werden discofeesten georganiseerd. De voorpret was net zo leuk als de avond zelf, samen met vriendinnen opmaken en aankleden. Opgedoft in zelfgemaakte discokleding gingen wij dansen in de disco. Rond mijn 18e was ik op een bruiloft, waar werd gestijldanst. Dat kon ik niet, dus zat ik de hele avond aan de kant. Een nieuwe uitdaging was geboren. De dansschool was ook een mooie manier om uit te gaan en veel jonge mensen te ontmoeten. Ik ben het dansen beslist nooit verleerd.

Bewegen is gezond

Om gezond te blijven adviseert het Kenniscentrum Sport en Bewegen om dagelijks minimaal 20 minuten matig intensief te bewegen waarvan bij voorkeur twee keer per week 30 minuten intensief met bot- en spierversterkende oefeningen. Voor ouderen worden ook balansoefeningen aanbevolen, om het vallen door instabiliteit bij het lopen te voorkomen. Dit alles houdt niet alleen het fysieke lichaam actief maar helpt ook het immuunsysteem versterken. Toch denk ik dat deze norm voor veel mensen de laatste maanden niet haalbaar is geweest.

Half februari hebben wij genoten van een pak sneeuw en ijs om te schaatsen. Ik vroeg aan iemand na de mooie week: “En heb je genoten van het mooie winterweer?” Waarop ik als antwoord kreeg: “Nee, ik vind het helemaal niets en ben veel te bang om te vallen. Ik heb lekker de deur achter mij dichtgetrokken en de hele week bij de kachel gezeten!” Het antwoord zette mij weer even met beide benen op de grond. Mede gelet op het postuur van de persoon in kwestie, moet ik constateren dat bewegen niet voor iedereen een automatisme is. Er valt nog wat aan voorlichting te doen op dit gebied.

Een eenzame tijd

Als je weinig de deur uitkomt slaat de sleur en wellicht ook de eenzaamheid toe, vooral bij mensen die alleen wonen. Voeg daarbij de angst om ziek te worden en depressie ligt op de loer. Juist voor deze mensen is het bewegen zo belangrijk, omdat bij fysiek bewegen stoffen vrijkomen die stress reduceren. Daarom vind ik dat de overheid juist nu in de coronatijd de teugels moet laten vieren om zo een win-winsituatie te creëren.

Beweeg je daarnaast ook nog eens in de natuur dan heeft dit effect op het hormoon cortisol, waardoor het geluksgevoel gestimuleerd wordt en de zon helpt bij de aanmaak van de zo broodnodige vitamine D. Bewegen is ook goed voor de hersenen, het zorgt ervoor dat in de hippocampus nieuwe neuronen worden aangemaakt, wat weer een positief effect heeft op de gezondheid van de hersenen op latere leeftijd, waardoor dementie wordt voorkomen dan wel afgezwakt.

Uit de sleur komen

Ook in mijn gezin is het goed merkbaar dat wij veel meer thuis zijn. De boodschappentassen zijn voller dan normaal en halverwege de week lijkt alles al weer op. “Mam, waarom neem je zo weinig koekjes en snacks mee?” begint een gevleugelde uitspraak te worden. Na het weekend is het meeste al op.

Mijn ene zoon heeft meer last van de lockdown dan de ander. Hij kan zich niet uitleven op het voetbalveld, zit noodgedwongen veel thuis, de lessen zijn online en voor een beetje vermaak zit hij op zijn mobiel of voor de televisie en uit verveling snackt hij ongemerkt de hele dag door. Normaal traint hij de extra calorieën er wel weer vanaf, maar daarvan is nu even geen sprake. Ook bij mij slaat de verveling toe, ik zie mijn vriendinnen en familie niet meer en ik mis vooral mijn cursisten. Ongemerkt snack ik de laatste tijd met mijn zoon mee.

Aan de slag met leuke dingen

Bij mijzelf merk ik dat mijn kleding wat strakker zit, dus werd het tijd om weer eens op de weegschaal te gaan staan. Tja een paar kilootjes erbij. Dus even pas op de plaats. Natuurlijk ga ik door met yoga en alle andere bewegingsactiviteiten in en om ons huis, maar dat is niet genoeg om mijn algehele conditie en vooral de motivatie op peil te houden, merk ik. Voor vasten, wat ik altijd ergens begin mei doe, is het nog te vroeg in het jaar. Toch kan ik een aantal aspecten daarvan al wel weer oppakken, zoals een tijdje geen alcohol en vruchtensappen te drinken, in plaats daarvan meer kruidenthee en veel water, ’s avonds minder eten opscheppen, minder zitten en nog iets vaker door het landschap of in de omgeving wandelen.

Een belangrijke bijdrage om mijn gezondheid op peil te houden is dus dansen, daar word ik heel erg blij van! Daarom heb ik mij vooral voorgenomen om iedere dag een aantal keer het huis door te dansen. Het heeft twee voordelen: het zorgt voor extra lichaamsbeweging en het maakt stofjes aan waar ik gelukkig van word. Dus voor mij is dansen het medicijn om gezond te blijven en de dipjes de baas te blijven. Waar word jij gelukkig van?

© Jolanda Verburg, 1 maart 2021

Foto’s: Jackson David, Budgeron Bach, Kampus Production, Ana Bregantion via Pexels

, , , ,

Nog geen reacties.

Geef een reactie